Terugkijken en Cijfertjes

Terugkijkend op onze trip van Parijs naar Oirschot kunnen we zeggen dat het voorspoedig verlopen is.
’s Zondags per trein vanuit Turnhout naar Parijs vertrokken en donderdag ’s avonds thuis. Het ging bij ons vooral om het fietsen (je ziet dan ook al zo veel). Er is veel te zien op de route maar als je dat doet is het verstandig wat meer tijd uit te trekken.

We hadden heel veel geluk dat de wind uit de, voor ons, juiste richting kwam, zuid tot zuid-west. Hadden we deze zelfde wind met die kracht tegen gehad waren we 1 á 2 dagen langer onderweg geweest.
Een kleine tegenvaller was de afstand van de route naar een van onze overnachtingen. Deze lag toch nog zo’n 30 km van de route en het terrein daarheen en dus ook terug was heel heuvelachtig. Er worden in dat gebied nogal wat wielerklassiekers, waaronder de Brabantse Pijl gereden en die staan bekend om de kasseien en korte maar stijlen beklimmingen. Het adres, de mensen, het eten en de gezelligheid waar we uiteindelijk overnachtten maakten het meer dan goed.

In 2010 heb ik dezelfde route gevolgd maar dan naar Parijs, ik kan iedereen aanraden om in Parijs te beginnen. Gezien de wind die over het algemeen gunstiger staat richting Nederland. Maar zeker ook gezien het terrein waar je doorkomt. Het wordt alleen maar makkelijker naar gelang je de Nederlandse grens nadert. Ook de adresjes waar je aan kunt leggen voor een simpele kop koffie of wat te eten worden richting Parijs zeer schaars. Duidelijk is te zien dat vele dorpen in het noorden van Frankrijk te kampen hebben met leegloop. Er staat in, toch wel leuke dorpjes, veel leeg en te vervallen,
Nogmaals, de route is werkelijk prachtig, zeer afwisselend en rustig tot stil qua verkeer. Vooral in het Belgische deel volg je heel veel oude spoorwegen.

Aanrader als je een adres om te overnachten in de buurt van Mariembourg zoekt is B&B La Calestienne in Nismes.

Gereden km’s volgens gps – 588 km
Langst afgelegde afstand op één dag – 159 km
Bewogen gemiddelde volgens gps – 17,8 km per uur
Max. snelheid volgens gps – 61 km per uur
Totale stijging volgens gps – 3620 m
Aantal lekke banden – 1 voorband
Omleidingen/deviation/afgesloten – 4 keer
Max. gemeten windsnelheid – 9 Bft
Aantal (korte) buien – 4
Aantal overnachtingen – 4

Plaats een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑